Welke waarde brengt UX voor je bedrijf en gebruikers?

Een goede UX heeft een positief effect op de kwaliteit van de relatie tussen bedrijven en mensen. Aandacht voor UX brengt vernieuwende ideeën die extra meerwaarde bieden. Foute ideeën worden vroeger opgemerkt en dat werkt kostenbesparend tijdens de realisatie.

Engineers coaching

Wat is UX nu ook alweer?

Laten we starten met UX toch nog maar even te benoemen, want voor velen is het ook vandaag nog een onbekende term. UX staat voor ‘user experience’, een term die we uit het Engels ontleend hebben.

Hoe lang is het geleden dat je een digitale applicatie hebt gebruikt? Vandaag de dag is het misschien relevanter om te vragen of je aan de digitale wereld af en toe wel nog kan ontsnappen. Ook de weg naar dit artikel heb je hoogstwaarschijnlijk op een digitale manier afgelegd.

Sta je er soms bij stil hoe je dat vond? Heb je de weg gemakkelijk gevonden? Welke obstakels ben je tegengekomen? Wat vond je er geweldig aan? Stemt het artikel inhoudelijk overeen met jouw verwachtingen?

Wij zijn alvast benieuwd of dat vragen zijn die je straks positief kan beantwoorden.

Jouw persoonlijke beleving of UX wordt gevormd door alle indrukken die je met een digitale oplossing opdoet.

Octoo

Elke eigenschap van een oplossing en elke stap die je ermee neemt, draagt bij tot jouw beleving.

In tegenstelling tot wat men vaak denkt, is het niet enkel de oppervlakkige vormgeving die de UX bepaalt. Dat is meestal slechts de kers op de taart. Ook de inhoud die je krijgt, de weg die je neemt en de snelheid waarmee je kan werken, bepalen mee jouw oordeel. UX is het eindresultaat, de som van alle delen.

Waarom is dit nu belangrijk?

UX is niet onderhandelbaar en alomtegenwoordig in een wereld waarin je op elk moment geconfronteerd wordt met digitale toepassingen

Je hebt altijd een beleving, of je het nu wil of niet. Ook als je er niet bewust over nadenkt. Het is geen ver-van-mijn-bed-show, iets wat alleen anderen overkomt. Je wordt er dagelijks mee geconfronteerd als gebruiker van digitale oplossingen. Denk maar aan alle mobiele apps, webapplicaties, websites, e-commerce sites, wearables en zoveel meer waar je gebruik van maakt. Zowat elk product dat software bevat, is vatbaar voor UX.

Gebruikers zijn mensen zoals jij en wij. Het zijn klanten, partners en medewerkers.

Octoo

Hoe wil je dat klanten jouw merk beleven?

Klanten worden steeds vaker aangesproken en bediend via digitale kanalen. De gebruikersinterface is hét belangrijkste contactpunt geworden. Voor sommige bedrijven is de digitale oplossing niet enkel een communicatie- of marketingkanaal, maar ook de werkelijke bron van inkomsten. We spreken hier over bedrijven die SaaS (‘software as a service’) oplossingen aanbieden. Het is dan ook van groot belang dat dit een goede uitstraling heeft.

De beleving die klanten hebben, maakt een belangrijke en vaak blijvende indruk. Interacties met jouw online winkel, (mobiele) applicatie of een klantenportaal versterken deze indruk. In een wereld waarin de concurrent één klik van jou vandaan ligt, kan je maar beter zorgen dat klanten het naar hun zin hebben. Het maakt namelijk deel uit van het waardeoordeel van klanten. Het bepaalt of ze zin hebben om verder met jou in zee te gaan.

Een unieke en aangename beleving helpt bedrijven om klanten langdurig aan zich te binden.

Octoo

De balans tussen inhoud, functionaliteit, efficiëntie en vormgeving is zowel voor gebruikers als bedrijven essentieel

Het is lang niet voldoende meer om een oplossing technisch correct te laten functioneren. De verwachtingen zijn gestegen. Meer inhoud en functionaliteit toevoegen, kan een averechts effect hebben op het gebruiksgemak en de meerwaarde van het product.

Complexiteit weerhoudt gebruikers om hun doel te bereiken. Al die onderdelen vragen ook veel meer tijd om te bouwen en onderhouden. Dat is een kost of een investering die bedrijven liever kwijt dan rijk zijn. De juiste oplossing vinden is dus ook voor de kostenefficiëntie van bedrijven bijzonder belangrijk.

Een goede UX helpt bedrijven om medewerkers vlotter aan boord te brengen, efficiënter te laten werken en langer gelukkig te houden.

Octoo

Hoe laat je medewerkers stralen?

Laat ons ook de interne keuken van een bedrijf niet vergeten. Het zijn uiteindelijk medewerkers die helpen om meerwaarde te bieden aan klanten. Op de werkvloer worden heel veel stappen gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Ook hier is er dus steeds meer sprake van UX. Van de receptie tot in de productiehal krijgt de beleving van medewerkers vorm.

We moeten er niet flauw over doen. Bedrijven hechten minder belang aan de aantrekkelijkheid van een digitaal product als het over oplossingen gaat die intern gebruikt worden. Nochtans, uit onderzoek blijkt dat aantrekkelijke dingen beter werken. Voor zij die hieraan twijfelen, kunnen we nogmaals bevestigen dat UX niet enkel een kwestie is van uiterlijke vormgeving.

In een krappe arbeidsmarkt is het handig om de drempel van interne toepassingen zo laag mogelijk te maken. Dit maakt het aan boord brengen van nieuwe mensen eenvoudiger. Wanneer ze starten, hebben ze minder voorkennis en tijd nodig om te leren werken met jouw oplossingen. Ze worden beter ondersteund om kennis te verzamelen, de job en het domein te leren kennen. Een applicatie die zichzelf uitlegt, vraagt minder opleiding en documentatie. Wie zich dagelijks frustreert aan een eigenzinnig digitaal werkmiddel zal er niet graag en lang mee willen werken. Digitale oplossingen kleuren dus steeds meer de werkbeleving en het vertrouwen van de medewerker. Waar zij van dromen is dat ze door hun prestaties positief opgemerkt worden.

Wie goed is voor de gebruiker krijgt lekkers.

We vragen jou gelukkig niet om te geloven in Sinterklaas. UX is geen kwestie van geloof of overtuiging. Gebruiksgemak, de ergonomie van digitale oplossingen, is een essentieel aandachtspunt geworden voor digitale makers. De verwachtingen van klanten en medewerkers liggen steeds hoger.

Richt je op de gebruiker en alles volgt vanzelf

Google

Kijk maar naar Google. Voor hen staat de gebruiker in alles wat ze doen voorop. Het is het eerste, voornaamste onderdeel van hun filosofie. Hun zoekmachine is enorm gebruiksvriendelijk. Op die manier is het de meest bekende en meest gebruikte geworden ter wereld. Er is zelfs een nieuw werkwoord gekomen dat gewoon ‘zoeken via Google’ betekent: “Ik ga dat eens googlen”. Het is maar één van de vele voorbeelden uit de praktijk die aantonen dat goed doen voor gebruikers ook goede gevolgen heeft voor de resultaten van een bedrijf.

Wie geen of te weinig aandacht schenkt aan de UX van al die toepassingen krijgt vroeg of laat de rekening gepresenteerd. Wie daarom vandaag nog kijkt naar ontwerp als een overbodige luxe kan voor onaangename verrassingen komen te staan. De tijd dat alleen een goede technische oplossing voldoende was voor succes is stilaan voorbij.

Laat ons samen de digitale werkplek menselijker maken

Heb je hier het antwoord gevonden dat je zocht? Of heb je nieuwe vragen? Ben je benieuwd naar de UX van jouw oplossingen? We horen het graag.

We kijken ernaar uit om in dialoog te gaan. We kunnen jou helpen om jouw UX te evalueren en te helpen optimaliseren.

Wist je dat ook de organisatie en werking van jouw bedrijf een invloed heeft op UX? Ook op dat vlak kunnen we je vast bijstaan.

Logistics