De opdracht
Erfgoed Brugge is het platform van de Stad Brugge waar diverse stedelijke diensten zoals Erfgoedcel Brugge, Musea Brugge, de Openbare Bibliotheek, het Stadsarchief en Raakvlak meer dan 445.000 waardevolle erfgoedobjecten online beschikbaar stellen. Hun doel is om het erfgoed van Brugge zo breed mogelijk te verspreiden voor de lokale en internationale gemeenschap. Om het erfgoed duurzaam te bewaren, te verzamelen en te ontsluiten zet men in op een digitale strategie.
In functie daarvan wou Erfgoed Brugge een beeld krijgen van waar ze staan, inzicht krijgen in mogelijke verbeteringen op de huidige website en ontdekken welke nieuwe ontwikkelingen kunnen bijdragen aan het doel.
Onze bijdrage
Kennismaking
Tijdens een interactieve workshop maakten we kennis met Erfgoed Brugge, hun partners, en hun visie. We leerden hun huidige blik op het doelpubliek kennen en verzamelden aannames en vragen om verder te onderzoeken.
Verwachtingen capteren
We voerden gebruikersonderzoek uit om te beantwoorden:
- Wie is het doelpubliek van Erfgoed Brugge?
- Hoe helpt Erfgoed Brugge de eindgebruiker?
- Hoe kunnen we het platform beter afstemmen op het doelpubliek?
We deden zowel kwalitatief onderzoek via interviews als kwantitatief via een online enquête. Zo kregen we meer inzichten in de behoefte van de gebruikers maar ook eventuele pijnpunten en verwachtingen.
Website analyseren
We analyseerden data van de bezoekers en evalueerden de gebruiksvriendelijkheid van het platform. Dit deden we op basis van onze UX-expertise en via usability testing met eindgebruikers, die directe feedback gaven. Bij elke stap overlegden we met Erfgoed Brugge om inzichten te delen en bij te sturen.
Het resultaat
We lieten Erfgoed Brugge kennismaken met onze iteratieve en transparante manier van werken. We begeleidden hen doorheen het proces, bepaalden samen de richting en verzamelden inzichten. Met als uitkomst een rapport met kwantitatieve en kwalitatieve data:
- Duidelijkheid in visie en doel voor Erfgoed Brugge
- Bevindingen en inzichten in het doelpubliek en hun noden, verwachtingen en wensen
- Een overzicht van quick-wins en opportuniteiten
- Advies voor vervolgstappen en aanpak
Dit alles vormt de basis om de juiste prioriteiten te stellen en gefundeerde vervolgstappen te zetten.