Electrolux 2

De opdracht

Electrolux, de Zweedse multinational en fabrikant van huishoudelijke apparaten, merkte dat hun huidige OEE-platform niet voldeed aan de verwachtingen:

Geen overzicht

Productiedata waren gefragmenteerd over meerdere systemen, waardoor het management moeite had om een volledig beeld te krijgen van de effectiviteit van hun productielijnen.

Complexe interfaces

Het platform was niet intuïtief voor operatoren. Het was moeilijk om kritieke informatie bij te werken, zoals de verantwoording van machinestilstanden, waardoor het gebruik van deze tools zeer laag was.

Cruciale informatie onvindbaar

Operatoren hadden geen toegang tot cruciale informatie, wat leidde tot fouten en vertragingen in reactietijden. Dit beïnvloedde de productiviteit en efficiëntie van de productieprocessen op een negatieve manier.

Je kan maar meerwaarde creëren voor je bedrijf als de tools effectief gebruikt worden.

Klaas Dobbelaere - IIoT & Equipment Connectivity Director

Onze bijdrage

Behoeften in kaart brengen

Samen met Electrolux betrokken we lokale teams tijdens het onderzoeken en in kaart brengen van hun behoeftes. Deze teams hebben een bagage aan expertise van onschatbare waarde en kennen hun machines als eindgebruikers het beste. Uitgebreid gebruikersonderzoek hielp om specifieke pijnpunten en vereisten te identificeren, waardoor het platform optimaal kon worden ingericht.

Samen ontwerpen en ontwikkelen

Bij de ontwikkeling werkten we nauw samen met de ontwikkelteams in dezelfde sprints voor een geïntegreerde aanpak. Een ontwerper en frontend ontwikkelaar van Octoo werkten samen met teams van Noest, Sweet Mustard en Electrolux. Deze samenwerking zorgde voor een naadloze integratie van ontwerp en ontwikkeling. Door in één team te opereren, konden we meteen nieuwe inzichten verwerven en valideren, inspelen op feedback en snel aanpassingen doorvoeren wat leidde tot een efficiënter ontwikkelproces.

Slimmer bouwen

Dankzij EMC2 kunnen de teams van Electrolux nu zelf oplossingen ontwikkelen en implementeren. We hebben bij het design en de frontend zorgvuldig rekening gehouden met herbruikbare elementen, zodat oplossingen en afzonderlijke componenten gemakkelijk aangepast en gedeeld kunnen worden tussen verschillende sites.
Als zowel sites A als B met hetzelfde probleem te maken hebben, volstaat het om één oplossing te ontwikkelen en uit te rollen. Dit bespaart tijd en kosten, en leidt tot een efficiëntere en effectievere werkwijze waarbij de lokale expertise optimaal wordt benut en gedeeld.

Electrolux 1

Het resultaat

Verbeterde efficiëntie en gebruiksvriendelijkheid

Door alle relevante data op een doordachte manier binnen één platform beschikbaar te maken, wordt de juiste data op het juiste moment getoond. Hierdoor kunnen medewerkers makkelijker met het platform werken en meer uit hun dagelijkse taken halen. Dit heeft een aanzienlijke impact op de operationele processen: medewerkers nemen beter geïnformeerde beslissingen, reageren sneller op problemen, en werken proactiever.

Snel, betrouwbaar en effectieve data-analyse

Met vereenvoudigde navigatie en interactieve dashboards kunnen medewerkers productiegegevens effectiever bekijken en analyseren. Real-time meldingen en datavisualisaties helpen om reactietijden te verbeteren en productiefouten te verminderen.

Van personalisatie tot verhoogde betrokkenheid en productiviteit

De mogelijkheid tot personalisatie binnen het platform zorgt ervoor dat medewerkers in verschillende landen en regio's beter bediend worden. Dit verhoogt hun betrokkenheid en tevredenheid met het nieuwe uniforme platform.

Ook benieuwd naar de kracht van gebruiksvriendelijke user interfaces voor jouw bedrijf?